Sabtu, 9 Ogos 2014

PBK (Pengajaran berbantukan komputer)  merupakan suatu kaedah pengajaran yang melibatkan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku menerusi interaksi di antara
pelajar dan juga komputer. Komputer juga bukan mengajar pelajar tetapi merupakan satu
medium yang digunakan oleh guru untuk menyampaikan satu susunan isi pengajaran
beserta dengan strategi pengajaran yang telah dirancang rapi dalam satu aturcara komputer
( Khalid Abdullah, 1986:2)
PBK secara tidak formal merupakan satu alternatif kepada pendedahan literasi
komputer di peringkat sekolah. Antaranya penerapan PBK di dalam matapelajaran yang
lain selain daripada mata pelajaran komputer seperti mata pelajaran Bahasa Melayu yang
mana pelajar boleh mengaplikasikannya di dalam latih tubi ataupun latihan tatabahasa.
Dengan cara ini, guru tidak terlalu terikat dengan peraturan dari segi kurikulum, peralatan
dan guru sendiri boleh menggunakan kekreatifan masing-masing untuk menjalankan sesi
pengajaran dan pembelajaran dengan pelajar.
Kehadiran penggunaan komputer di dalam sistem pendidikan di setiap peringkat
mendorong pelajar untuk untuk meneruskan aktiviti pembelajaran dengan lebih berkesan.
Walau bagaimanapun, ramai guru-guru tidak kira diperingkat rendah ataupun peringkat
menengah masih lagi kurang mahir dan berpengetahuan dalam merancang dan
melaksanakan sesuatu projek PBK di setiap sekolah dengan jayanya.

Sumber : dipetik dari http://pustaka.upsi.edu.my/mom/cm/content/view/view.jsp?key=cT1ZUpjjUvlSSTpmNOHDM6RiF1UFI99D20090702170129300



 Pengajaran berbantukan komputer bukanlah satu perkara baharu dalam sistem pendidikan di negara kita. Saya masih ingat lagi ketika saya berumur 9 tahun (kini berusia 27 tahun) saya telah mula diperkenalkan sebuah komputer oleh guru saya.
                Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya tentang perkara ini, antara sebab utama permasalahan ini berlaku ialah kurangnya kesedaran  tentang kelebihan penggunaan komputer. Kecetekan ilmu tentang penggunaan komputer secara maksima dalam kehidupan seharian inilah yang menyebabkan projek Pengajaran Berbantukan Komputer ini masih belum lagi dapat dilaksanakan dengan jayanya. Sehinggakan masih ada lagi yang beranggapan komputer pada hari ini hanya revolusi mesin taip semata-mata yang hanya digunakan untuk menaip.
                Penggunaan komputer pada masa kini lebih luas daripada apa yang kita jangkakan. Pelbagai aplikasi,software, hardware dan sebagainya yang boleh kita manfaatkan untuk membantu kita merancang pengajaran dengan lebih baik berbanding penggunaan papan tulis dan pen tulis.
                Saya tidak nafikan pengajaran tradisional itu masih lagi berkesan kerana didikan saya dahulu adalah melalui kaedah “chalk and talk” . Tetapi jika kita lihat fenomena anak-anak kecil kita pada masa kini waima mereka masih lagi keanak-anakan tetapi pengaruh kepada perubahan persekitaran terutamanya era teknologi canggih. Ini menyebabkan mereka amat tertarik untuk belajar menggunakan suatu bahan berinteraktif yang mengandungi unsur-unsur hiburan.
                Oleh sebab itu, dalam masa yang sama pihak kerajaan Malaysia telah mengambil pelbagai inisiatif untuk memenuhi keperluan anak-anak ini salah satunya ialah dengan menyediakan makmal komputer  yang lengkap dengan perisian pembelajaran secara “didik hibur”. Dalam hal ini, tanggungjawab para guru di sekolah untuk melaksanakannya dengan sewajarnya. Janganlah kita memberikan pelbagai alasan untuk menutup kesalahan dan kelemahan kita… tetapi berusahalah untuk membantu anak murid kita dengan memberikan ilmu seikhlas hati kerana merekalah yang bakal mengganti kita pada hari esok. Pastinya kita inginkan pemimpin, cendekiawan, hakim, guru, dan juga masyarakat yang bijak pada hari esok untuk memimpin dan membimbing anak kita pada masa akan datang. Ingatlah..

“ You get the best out of others when you give the best of yourself”…

Sekadar berkongsi… J




Tiada ulasan:

Catat Ulasan