REFLEKSI

REFLEKSI  (12 OGOS 2014)

Pembelajaran pada hari ini ialah cara mengedit gambar menggunakan perisian “PIZAP” iaitu satu perisian online.
            Pembelajaran menggunakan perisian pizap ini diketuai oleh saudari Shaidathul Aqma Bt Samsul yang mana beliau sering menggunakan perisian ini untuk mengedit gambar dan beliau telah berkongsi pengalaman tersebut kepada kami.  
            Pembelajaran pada kali ini sangat menyeronokkan kerana perisian tersebut sangat mudah digunakan dan wujud pembelajaran koperatif antara kami yang mana rakan-rakan yang lain turut membantu satu sama lain. Akan tetapi pada pendapat saya, perisian tersebut ada kelemahannya yang mana ia cuma dapat digunakan semasa online sahaja, apabila offline ataupun kita berada di luar  talian internet kita tidak dapat mengaplikasikannya.
Sebenarnya,  terdapat banyak lagi perisian untuk mengedit gambar yang ada di internet  terpulang dari kita sahaja untuk berusaha mencarinya. Secara peribadi, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudari Shaidathul Aqma kerana berkongsi pengalaman dan pengetahuan kepada kami.

From ZERO to HERO”


REFLEKSI MINGGU 5

Pembelajaran pada minggu ini ialah membina satu tapak pembelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah menggunakan perisian Powerpoint . Pensyarah mengarahkan kami untuk membina satu sesi pengajaran Bahasa Melayu yang berfokus kepada tiga kemahiran bahasa yang utama sama ada kemahiran lisan (mendengar dan bertutur), kemahiran membaca, atau kemahiran menulis.
Pembinaan tapak pembelajaran ini merupakan salah satu tugasan projek yang akan dinilai. Pengisian dalam  tapak pembelajaran tersebut perlulah  mempunyai video, illustrasi dan audio yang menarik dan juga bertepatan dengan sesi pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Tapak pembelajaran yang dibina itu  adalah satu bentuk pelaksanaan sebuah pengajaran yang bermula dari Induksi hinggalah ke penutup. 
            Bagi pendapat saya, salah satu cabaran untuk melaksanakan tugasan ini ialah bagaimana untuk menghasilkan sebuah tapak yang lengkap dan padat tetapi tidak ‘semak’ di pandangan mata. Hal ini kerana, sekiranya tapak pembelajaran tersebut ‘semak’ ia akan mengganggu pandangan dan pemahaman pembaca atau pengguna lain terutamanya anak murid.
            Walau bagaimanapun, pembelajaran dalam pembinaan tapak pembelajaran ini ada kebaikannya yang mana pengalaman dan pengetahuan kita terhadap pembinaan tapak pembelajaran semakin bertambah dan pengalaman inilah yang akan membantu kita pada masa akan datang.  


REFLEKSI MINGGU 4

Minggu ini tema pembelajaran telah berubah yang mana kami tidak perlu membuat pencarian maklumat. Pensyarah mengajar kami tentang bagaimana untuk menghasilkan video bergambar yang menarik. Pembelajaran kali ini menggunakan perisian Wondershare iaitu salah satu perisian untuk tujuan membina video peribadi.
            Setelah projek video bergambar yang pertama kami telah kuasai, seterusnya pensyarah membekalkan kepada kami sebuah video nyanyian klasik yang bertajuk “perigi biru” yang dipetik dari cerita Bawang Merah dan Bawang Putih.  Apa yang perlu kami lakukan ialah, kami perlu menulis lirik lagu tersebut mengikut temponya sama seperti lagu-lagu karaoke supaya bila mendengar lagu tersebut kita boleh menyanyi bersama.
            Saya sangat teruja dan gembira dengan pembelajaran ini kerana ianya satu pengalaman baharu bagi saya dan pada pembelajaran ini jugalah pertama kalinya saya dapat hasilkan video yang telah lama saya inginkan. Terima kasih cikgu dan rakan-rakan kerana membantu saya.

            

REFLEKSI MINGGU 3

Pembelajaran pada minggu ini masih menggunakan enjin pencarian untuk mencari bahan dan maklumat di internet.  Pensyarah mengarahkan kami untuk mencari maklumat yang berkaitan dengan Etika Penggunaan Internet dan juga Akta Hak Cipta.
            Setelah menemui bahan yang sesuai, kami diminta untuk mengenalpasti isi penting yang berkaitan dengan tajuk. Setelah itu, maklumat penting tersebut diinterpretasikan  sama ada di dalam powerpoint ataupun brosur.
            Saya telah memilih untuk menggunakan powerpoint untuk tajuk Akta Hakcipta dan bina brosur untuk tajuk Etika Penggunaan Internet. Manfaat yang saya perolehi dalam pembelajaran pada kali ini ialah, saya mengetahui maklumat tentang etika-etika ataupun garis panduan menggunakan internet. Sebenarnya kita tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan internet ikut selera kita. Dalam penggunaan internet ini juga ada adab dan peraturannya tersendiri yang perlu kita patuhi supaya kita tidak melanggar peruntukan undang-undang yang diwujudkan berkaitan dengannya.
            Manfaat kedua pula, saya mendapat ilmu tentang Akta Hakcipta yang mana saya telah memilih tajuk Mari Berkenalan dengan Hak Cipta di Malaysia. Hak Cipta di Malaysia dilindungi oleh sebuah akta iaitu Akta Hak Cipta 1987 yang mana tujuan akta ini dicipta ialah untuk melindungi industri kreatif tanah air. Karya-karya dan juga hasil kerja seperti karya muzik, seni, sastera, filem, dan juga perisian komputer adalah dilindungi. Penguatkuasaan undang-undang hak cipta di Malaysia dipertanggungjawabkan kepada Bahagian Penguatkuasa, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) serta Polis Diraja Malaysia (PDRM). 
            Pembinaan brosur amat menitik beratkan soal kekemasan dan juga kejelasan. Apabila sesuatu maklumat yang kita sampaikan melalui brosur itu terlalu padat dan juga panjang lebar sudah pasti orang tidak tertarik untuk membacanya. Begitu juga dengan pembinaan powerpoint. Penggunaan bahasa yang terlalu bombastik juga akan menyebabkan pembaca sukar untuk memahaminya. Selain itu, pemilihan warna, saiz huruf , bentuk huruf, illustrasi yang menarik juga adalah perkara penting yang perlu diambil kira. 


REFLEKSI MINGGU 2

Pembelajaran dalam minggu ini menghendaki kami untuk mencari dan memuat turun  Dokumen  Standard Bahasa Malaysia Sekolah Rendah sama ada tahun 1, tahun 2, tahun 3, atau tahun 4. Berdasarkan dokumen standard tersebut kami diminta untuk menyalin semua objektif pengajaran dalam ketiga-tiga kemahiran bahasa yang utama iaitu kemahiran lisan, kemahran membaca, dan kemahiran menulis. 
            Arahan seterusnya ialah, kami diminta untuk mencari dua bahan pengajaran yang sesuai untuk setiap objektif tersebut.. Tugasan ini boleh dibuat sama ada menggunakan word ataupun powerpoint.  Saya memilih untuk membuat tugasan ini menggunakan powerpoint kerana ia mudah untuk digunakan.
            Setelah bahan bersesuaian berjaya diperolehi, kami diminta untuk memberi hujah mengapa bahan itu dikatakan sesuai serta berikan contoh untuk menyokong hujah tersebut.
            Tugasan pada kali ini sangat mencabar kerana memerlukan kefahaman yang tinggi terhadap kehendak objektif pengajaran. Selain itu,  kekreatifan juga amat dititik beratkan untuk memilih bahan yang betul-betul sesuai untuk mencapai objektif pengajaran.
            Kelemahan yang saya kenal pasti dalam tugasan ini ialah wujud kekeliruan dalam diri saya untuk memahami kehendak  objektif pengajaran yang dicadangkan di dalam dokumen standard tersebut. Hal ini kerana, kemampuan saya untuk mengimaginasikan objektif tersebut dalam bentuk sebuah pengajaran adalah masih terlalu lemah.  Keduanya, penyediaan bahan yang bersesuaian kadang-kala  tidak hanya terbatas kepada penggunaan bahan interaktif, tetapi bahan maujud itu juga penting mengikut kesesuaian dan keperluan murid.
            Cadangan saya untuk masa hadapan, tugasan ini perlu dijalankan secara berkumpulan supaya wujudnya persekitaran pembelajaran yang koperatif dalam kalangan kami. J



REFLEKSI MINGGU 1

Pembelajaran pada minggu ini menghendaki kami untuk mencari maklumat bahan-bahan pengajaran yang berkaitan dengan mata pelajaran Bahasa Melayu  di dalam internet melalui enjin pencarian. Dalam tugasan ini, pensyarah mengarahkan kami untuk membuat dua folder iaitu Alamat Internet dan Katalog Internet.

Pertama:  Alamat Internet.
Dalam folder ini, kami dikehendaki untuk mencari maklumat untuk 4 bahagian iaitu:
      i.        Imej
     ii.        Teks
    iii.        Audio
   iv.        Video
Dalam setiap bahagian tersebut, kami diminta mencari dan menyalin URL, imej dan isi-isi yang berkaitan  sebanyak 15 halaman internet yang mengandungi bahan-bahan yang bersesuaian.

Kedua:   Katalog Internet  
Dalam folder ini pula, sama seperti folder Alamat Internet tadi, Cuma penambahan sedikit iaitu kami perlu membuat sedikit ulasan tentang bahan tersebut di ruangan sinopsis. Contohnya seperti di bawah :

Tajuk
Jenis-jenis ayat.
URL
Sinopsis
Ayat-ayat dalam bahasa Melayu boleh dibahagikan kepada empat jenis, iaitu ayat penyata, ayat tanya, ayat perintah dan ayat seruan. Laman ini menyatakan jenis-jenis ayat beserta contoh yang sangat mudah dan ringkas.






Objektif utama pembelajaran ini ialah mendedahkan kepada pelajar tentang bagaimana untuk mencari bahan-bahan yang ada di dalam saluran media Internet.
            Secara peribadi, kelebihan pembelajaran seperti ini kepada saya ialah segala maklumat dan bahan yang disimpan ini dapat dijadikan koleksi yang boleh diguna pada masa akan datang apabila kita memerlukannya.
            Walau bagaimanapun, terdapat juga kelemahan yang dikenal pasti yang mana bahan dalam pengajaran bahasa melayu terutamanya audio dan video masih terlalu sedikit. Kebanyakan bahan bahasa melayu yang kita jumpa adalah dalam bahasa melayu Indonesia. Saya bukan berniat untuk mengatakan bahan dalam bahasa melayu Indonesia itu tidak bagus… sememangnya ia sangat bagus.. tetapi penggunaan bahasa melayu Malaysia dan Indonesia memang banyak perbezaannya. Dari sudut media pengajaran kepada anak-anak adalah kurang sesuai kerana bimbang anak murid kita keliru dengan bahan tersebut terutamanya bahan bacaan dan ejaan.
Pengajaran yang saya perolehi dalam pembelajaran ini ialah tidak rugi jika kita berkongsi maklumat kepada orang lain kerana sesungguhnya ilmu yang disampaikan kepada orang lain itu merupakan satu amalan yang tidak akan terputus walaupun kita telah berada di alam lain. Inshaa Allah.   



Tiada ulasan:

Catat Ulasan