KEMAHIRAN MENULIS

KEMAHIRAN MENULIS (TAHUN 2)

Objektif 1 : Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Perkataan vokal berganding.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Guru dapat menggunakan bahan ini untuk mengajar murid tentang vokal berganding dan apa perbezaannya dengan diftong.
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Perkataan digraf.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Digraf mempunyai perbezaan  dengan konsonan bergabung. Menggunakan bahan ini, guru boleh menjelaskan perbezaan antara keduanya.

Objektif 2 : Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Lembaran kerja.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini boleh digunakan untuk murid tahun 2 iaitu aktiviti menulis dan juga mencari makna perkataan.
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Carta/kad ayat.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Guru dapat menggunakan bahan ini kepada murid selain untuk dibaca, ia juga boleh digunakan untuk aktiviti menulis secara mekanis.

Objektif 3: Membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Kad perkataan diftong.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Penggunaan bahan seperti ini dapat menambah kosa kata murid. Kad-kad ini juga boleh dijadikan bahan untuk dilekat pada dinding sudut-sudut bahasa Melayu yang ada di dalam kelas bagi merangsang murid untuk belajar secara kendiri.
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Kad perkataan diftong.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Penggunaan bahan seperti ini dapat menambah kosa kata murid. Kad-kad ini juga boleh dijadikan bahan untuk dilekat pada dinding sudut-sudut bahasa Melayu yang ada di dalam kelas bagi merangsang murid untuk belajar secara kendiri. Kad-kad yang berwarna-warni pasti akan menarik minat murid.

Objektif 4 : Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : lembaran kerja
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan  lembaran kerja kepada murid iaitu dialog. Latihan seperti ini dapat membantu meningkatkan tahap kefahaman murid terhadap hukum tatabahasa dalam bahasa Melayu. 
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : lembaran kerja
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan  lembaran kerja kepada murid iaitu ayat tunggal. Latihan seperti ini dapat membantu meningkatkan tahap kefahaman murid terhadap hukum tatabahasa dalam bahasa Melayu

Objektif 5: Menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Kad perkataan
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Kad perkataan.  
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan

Objektif 6: Mencatat maklumat yang betul untuk membanding beza dan menghubung kait maklumat daripada pelbagai sumber.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Lembaran kerja bergambar.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan bergambar seperti contoh di atas sangat sesuai untuk murid tahap 1. Ini kerana gambar tersebut membantu merangsang akal mereka untuk berfikir.
Bahan 2
·                     Url/bahan:

·                     Tajuk bahan :. Lembaran kerja melengkapkan suku kata.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan ini sangat sesuai untuk murid tahun 1, tahun 2 dan juga pemulihan.

Objektif 7: Menulis untuk menyampaikan maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat serta menegaskan kesantunan berbahasa.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Pantun teka-teki.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan puisi seperti pantun sangat mudah diperkenalkan kepada murid tahap 1 sebagai pengenalan asas bagi mereka. Pantun teka-teki dapat menguji pemikiran mereka untuk menjawab teka-teki.
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Pantun nasihat.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Bahan puisi seperti pantun sangat mudah diperkenalkan kepada murid tahap 1 sebagai pengenalan asas bagi mereka.

Objektif 8 : Menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa terkawal dengan betul.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Gambar bersiri.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Karangan bergambar bersiri merupakan salah satu cara yang terbaik untuk diketengahkan kepada murid sebagai perangsang untuk menambah kemahiran menulis dalam kalangan mereka.
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Menulis karangan pendek berdasarkan gambar.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Karangan bergambar merupakan salah satu cara yang terbaik untuk diketengahkan kepada murid sebagai perangsang untuk menambah kemahiran menulis dalam kalangan mereka.

Objektif 9: Mengedit dan memurnikan perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
Bahan 1
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Lembaran kerja menyusun ayat.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Aktiviti seperti di dalam gambar dapat membantu meningkatkan kemahiran menulis dan kemahiran berfikir murid.
Bahan 2
·                     Url/bahan:
·                     Tajuk bahan : Lembaran kerja mengisi tempat kosong.
·                     Kesesuaian bahan dengan kemahiran : Aktiviti seperti di dalam gambar dapat membantu meningkatkan kemahiran menulis dan kemahiran berfikir murid.






1 ulasan:

  1. SANGAT BAIK DAN SANGAT MEMBANTU BAGI GURU YANG BUKU OPSYEN BAHASA MELAYU

    BalasPadam