Objektif 1 : Menulis secara mekanis pelbagai perkataan,
frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan
yang kemas dan cantik.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Perkataan vokal berganding.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Guru dapat menggunakan bahan ini untuk mengajar
murid tentang vokal berganding dan apa perbezaannya dengan diftong.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Perkataan digraf.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Digraf mempunyai perbezaan dengan konsonan bergabung. Menggunakan bahan
ini, guru boleh menjelaskan perbezaan antara keduanya.
|
Objektif 2 : Menulis secara mekanis abjad dan perkataan
dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Lembaran kerja.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan ini boleh digunakan untuk murid tahun 2 iaitu
aktiviti menulis dan juga mencari makna perkataan.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Carta/kad ayat.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Guru dapat menggunakan bahan ini kepada murid selain
untuk dibaca, ia juga boleh digunakan untuk aktiviti menulis secara mekanis.
|
Objektif 3: Membina dan menulis, perkataan, frasa dan
ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Kad perkataan diftong.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Penggunaan bahan seperti ini dapat menambah kosa
kata murid. Kad-kad ini juga boleh dijadikan bahan untuk dilekat pada dinding
sudut-sudut bahasa Melayu yang ada di dalam kelas bagi merangsang murid untuk
belajar secara kendiri.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Kad perkataan diftong.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Penggunaan bahan seperti ini dapat menambah kosa
kata murid. Kad-kad ini juga boleh dijadikan bahan untuk dilekat pada dinding
sudut-sudut bahasa Melayu yang ada di dalam kelas bagi merangsang murid untuk
belajar secara kendiri. Kad-kad yang berwarna-warni pasti akan menarik minat
murid.
|
Objektif 4 : Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang
kemas.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : lembaran kerja
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan lembaran kerja kepada murid iaitu dialog. Latihan seperti ini dapat membantu meningkatkan tahap kefahaman murid terhadap hukum tatabahasa dalam bahasa Melayu.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : lembaran kerja
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan lembaran kerja kepada murid iaitu ayat tunggal. Latihan seperti ini dapat membantu meningkatkan tahap kefahaman murid terhadap hukum tatabahasa dalam bahasa Melayu
|
Objektif 5: Menulis imlak perkataan dan frasa yang
mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Kad perkataan
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Kad perkataan.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan ini merupakan
|
Objektif 6: Mencatat maklumat yang betul untuk
membanding beza dan menghubung kait maklumat daripada pelbagai sumber.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Lembaran kerja bergambar.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan bergambar seperti contoh di atas sangat sesuai
untuk murid tahap 1. Ini kerana gambar tersebut membantu merangsang akal
mereka untuk berfikir.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan :. Lembaran kerja melengkapkan suku kata.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan ini sangat sesuai untuk murid tahun 1, tahun 2
dan juga pemulihan.
|
Objektif 7: Menulis untuk menyampaikan maklumat yang
berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat serta menegaskan
kesantunan berbahasa.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Pantun teka-teki.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan puisi seperti pantun sangat mudah
diperkenalkan kepada murid tahap 1 sebagai pengenalan asas bagi mereka.
Pantun teka-teki dapat menguji pemikiran mereka untuk menjawab teka-teki.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Pantun nasihat.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Bahan puisi seperti pantun sangat mudah
diperkenalkan kepada murid tahap 1 sebagai pengenalan asas bagi mereka.
|
Objektif 8 : Menghasilkan penulisan berbentuk naratif
dan bukan naratif secara separa terkawal dengan betul.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Gambar bersiri.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Karangan bergambar bersiri merupakan salah satu cara
yang terbaik untuk diketengahkan kepada murid sebagai perangsang untuk
menambah kemahiran menulis dalam kalangan mereka.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Menulis karangan pendek berdasarkan gambar.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Karangan bergambar merupakan salah satu cara yang
terbaik untuk diketengahkan kepada murid sebagai perangsang untuk menambah
kemahiran menulis dalam kalangan mereka.
|
Objektif 9: Mengedit dan memurnikan perkataan dalam
ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
|
Bahan 1
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Lembaran kerja menyusun ayat.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Aktiviti seperti di dalam gambar dapat membantu
meningkatkan kemahiran menulis dan kemahiran berfikir murid.
|
Bahan 2
·
Url/bahan:
·
Tajuk
bahan : Lembaran kerja mengisi tempat kosong.
·
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran : Aktiviti seperti di dalam gambar dapat membantu
meningkatkan kemahiran menulis dan kemahiran berfikir murid.
|
SANGAT BAIK DAN SANGAT MEMBANTU BAGI GURU YANG BUKU OPSYEN BAHASA MELAYU
BalasPadam